nov 122019
 

NEJ DR! KAPITALFONDE ER IKKE SKYLD I HØJE BOLIGPRISER

Boligmanglen i København og andre storbyer skyldes primært statslig og kommunal regulering, som gør, at den eksisterende boligmasse udnyttes meget dårligt, og udbuddet af nye boliger er for for lavt og for "skævt".

Det ville have klædt den såkaldte "public service-kanal" DR at gøre borgerne klogere på dette i udsendelse "De riges by", i stedet for at fokusere på ikke-problemet (og måske sågar en del af løsningen) kapitalfonde, herunder Blackstone.

HUSLEJEREGULERING er en væsentlig del af problemet. Det skyldes blandt andet, at huslejeregulering får folk til at blive boende "for længe" i deres lejligheder, og at huslejeregulering får folk til at blive boende i større lejligheder, end de reelt har "behov for". Det er ikke svært at indse, hvorfor huslejereguleringen har den effekt.

Har du først fået fat i en billig lejlighed, så skal der meget til, før du slipper den. Hellere bo på 149 kvadratmeter ved Nyhavn til 6.000 kroner per måned (som direktøren i DR's program gjorde) end bo på sølle 60 kvadratmeter på Amager (og det gælder nærmest uanset prisen).

Og hvorfor flytte fra sin store, billige lejlighed, bare fordi børnene er flyttet hjemmefra, når ens nye, mindre bolig er dyrere?

Huslejeregulering er iøvrigt en meget dårlig måde at omfordele på. For det første er det et lotteri (hvor de rigeste endda vinder mest) og så presser det priserne unødigt op på ejerlejligheder og nye lejelejligheder.

KOMMUNE- OG LOKALPLANER SAMT BYGNINGSREGULERING bidrager også til at skabe problemer. Københavns Kommunes lokalplaner er fx meget restriktive i forhold til at bygge højere og tættere, hvilket begrænser udbuddet af byggegrunde, og kommunen kræver , at nye lejligheder skal være særligt store, så udbuddet af små lejligheder bliver mindre (og priserne højere).

Desuden gør statens bygningsreglement byggeriet dyrere end højst nødvendigt med krav om blandt andet 110 centimeter benplads på toiletterne og mindstestørrelser på vinduerne.

TRAFIK ER BOLIGPOLITIK, fordi lavere fremkommelighed for biler kan være med til at presse boligpriserne op. Jo sværere det er for borgerne uden for København at komme ind til byen, jo større bliver prisforskellen mellem en bolig i centrum og en bolig uden for kommunen.

Det er i den henseende bemærkelsesværdigt, at der i dag kører næsten 30 procent færre biler over søsnittet i København, end der gjorde i 1970. De sidste 15 år alene er biltrafikken over søsnittet faldet med 20 procent, hvilket afspejler kommunens politiske ønsker.

VI ER RAMT AF MURPHYS LOV FOR ØKONOMISK POLITIK, som siger, at
"økonomer har mindst indflydelse på områder af den økonomiske politik, hvor de ved mest og er mest enige, mens de har mest indflydelse på de områder, hvor de ved mindst og er mest uenige".

Læs min kommentar i Altinget i dag: https://www.altinget.dk/…/jonas-herby-kapitalfonde-er-ikke-…




Source

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting