sep 222019
 

Nedenstående er en ret ekstrem udtalelse fra en forsker på feltet. Det lugter nærmest af, at offentlig transport er målet i sig selv. Og det er naturligvis helt forkert.

Det er lidt "Hestevognen er bagud på point fra starten — så derfor…" over det…

********
"Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann vil kollektiv transport altid tabe terræn til bilen, næsten uanset hvor meget det lykkes at forbedre den. Det er næsten aldrig hurtigere at bruge det offentlige end bilen, og mange bus- og togrejser tager to-tre gange længere tid.

»Det er håbløst. Den ­kollektive transport er bagud på point fra starten. Og det er jo grundlæggende, fordi helt nede i substansen skulle den give hver passager en privatchauffør, og det er jo dyrt. Der er bilen bare smartere,« siger Harry Lahrmann, som ikke ser anden løsning end at gøre bilejerskab dyrere."

https://ing.dk/…/nu-flygter-ogsa-hovedstadens-pendlere-bile…




Source

  14 Responses to “Nedenstående er en ret ekstrem udtalelse fra en forsker på feltet. Det lugter næ…”

  1. I byen kan offentlig transport sagtens være hurtigere.

  2. Man kunne også lave en masse forhindringer for bilisterne, røde lys hele tiden, bump, omkørsler og andet som gjorde, at ligegyldigt hvor elendig service DSB havde, så gik det alligevel hurtigere med toget.

  3. De danske familier med to udearbejdende forældre og børn der skal bringes og hentes kræver en flexibel transport form. Nemlig egen bil. De unge, pensionisterne og voksne der arbejder og ikke har hjemmeboende børn, tager det offentlige, med alle forsinkelserne. Jeg kører med 600S bus, imod Roskilde. Chaufførerne siger go morn, god snak i bussen, nærmest hjemlig. Linjen drives af Slangerup Busselskab. Chaufførerne kender hinanden. Taler sammen. En helt igennem god oplevelse og til tiden. Lad dem overtage driften af S busserne i region hovedstaden.

  4. Jeg forstår ikke at S tog skal stoppe på alle stationer. Om morgenen fyldes S-toget allerede på første station og så burde det “ kører igennem”. Hillerød-København / Allerød – København / Birkerød – København. Effektiv afvikling i myldretiden og derefter “pensionist drift” og stop på alle stationer.

  5. Problemet skal nok løse sig selv, når de selvkørende biler kommer. Så vil offentlig transport stort set blive ligegyldigt. Meget få vil gide at eje en bil. Det vil være nemmere blot at bestille en, der så selv kører hen til de, der skal bruge den. Hvis man vil have en lidt billigere tur bestiller man et lift med andre, som kører med den del af turen de har behov for. Det er vel ikke mere end en 10-15 år ude i fremtiden at det begynder.

  6. Den kollektive transport – busser, tog, el scootere og trolleys – fungerer rigtig fint i en tætpakket storby, som Miami. Største delen er nemlig gratis og resten er meget billig og kører upåklageligt.

  7. DSB og BaneDanmark har gjort en kæmpe indsats for svigte deres kunder ved at gøre rejsen totalt uforudsigelig tidsmæssigt, valg af rute og transportmiddel. Så det er tid til at lukke de to institutioner og overføre opgaven til nogle professionelle som vil gøre det uden statsstøtte og statslig indblanding.

  8. Selvkørende EL-TAXI system er løsningen på ikke at stå i kø inde i offentlig transport (vente på at andre skal af og på). Et POD system har kørt siden 2011 i Heathrow Airport: https://youtu.be/mnu2nO3pxNk

  9. Man kunne også have ladet være med st skræmme Uber, som havde et klart mål om at demokratisere transport. Ikke bare på de korte distancer, men også på mellem og lange.

  10. Gud hvor er de røde de kommentatorer derinde.

  11. Problemet løses ved at skabe lange køer på vejene.

  12. Men hvordan får vi den kollektive trafik sparket igang!

  13. Det er jo det rene fascisme..!
    Staten har i årtier ikke kunne levere en bare nogenlunde ordenligt offenlig transport.
    Og det er selvom vi på ingen måde har geografiske udfordringer. Vi har løst problemet med Storebælt, så der er ikke længere nogen udfordringer som ikke kan løses..!

    Det er jo helt sindsygt man vil tvinge folk ind i offenlig transport som på ingen måde fungere..!
    For 80 år siden kunne selv Nazityskland få den offenlige transport til at fungere.
    Det burde jo være umuligt ikke at få det til at fungere i et så lille land som Danmark.

    Man centralisere os alt, så flere og flere skal pendle, også vil man samtidig have at folk skal bruge længere tid på at komme fra og til arbejde…!
    Er livskvalitet med sin famile fuldmægtig tilsidesat i dagens Danmark, fordi man skal få landet til at hænge sammen pga af politisk uduelighed i årtier…!
    Jeg synes det nærmer sig narcissisme..!

  14. Er der forresten taget højde for at der ikke er kørt tog pga sporarbejde på Sjælland…?????????????
    Det er er vel retfærdigt nok at folk har taget deres bil på arbejde når der ikke har været kørt toge, og togbusserne har været en joke..!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting