Københavns Cykelstativer er fyldt med efterladte cykler. Alligevel har kommunen brugt bl.a. plads i cykelstativer som argument for at regulere delekoncepter som fx Donkey Republic.
Fx var det Morten Kabells (EL) opfattelse, at "der heller ikke plads i kommunens cykelstativer, »og vi har ikke brug for, at andre skal fylde dem yderligere op«." [2]
Det er ekstremt problematisk, at en kommune – som har egne delecykler (Bycyklen) – vil regulere konkurrenterne på baggrund af SÅ svage argumenter. Jeg har gennemgået en række af argumenterne her: https://cepos.dk/…/regulering-af-delecykler-og-elloebehjul…/
Der kan godt være argumenter for at regulere fx elløbehjulene, som – så vidt jeg ved – har været impliceret i ulykker, hvor andre end brugeren er kommet til skade. Men en evt. regulering skal være saglig og bør gennemføres af myndigheder, der ikke har interesser i konkurrerende selskaber.
[1] https://www.dr.dk/…/koebenhavns-gader-flyder-med-efterladte…
[2] https://politiken.dk/…/Rasende-borgmester-fjerner-private-b…