jul 022019
 

Rart med opbakning fra en af landets dygtigste komikere

Nedenfor er mit langt kedeligere forsøg på at forklare det samme, fra mit seneste notat: https://cepos.dk/…/regulering-af-delecykler-og-elloebehjul…/

"Kundesegmenteringen kan betyde, at et konkret transportmiddel i gennemsnit kan se ud til at blive efterladt mere uhensigtsmæssigt for fodgængere mv., uden at forholdene for fodgængere samlet set er forværret.

Det skyldes, at en gruppe af personer, med uhensigtsmæssig adfærd, kan udgøre en stor andel af et konkret transportmiddel, så transportmidlet i gennemsnit ser ud til at udgøre flere problemer end andre transportmidler. Men forskellen skyldes ikke transportmidlet, men kundernes grundlæggende adfærd.

Hvis fx rødhårede mennesker er mere tilbøjelige til at stille et transportmiddel (fx elløbehjul) uhensigtsmæssigt, og elløbehjul særligt tiltrækker rødhårede mennesker, vil det se ud som om, at elløbehjulene øger generne for fodgængerne. Men i realiteten er forklaringen, at de rødhårede, der tidligere parkerede deres cykler uhensigtsmæssigt, nu parkerer elløbehjul uhensigtsmæssigt. Og da rødhårede udgør en stor andel af brugerne af elløbehjul, kommer man fejlagtigt til at tro, at det er elløbehjulene, der er problemet, mens det i realiteten er de rødhårede. Da elløbehjul hurtigere bliver fjernet igen (fx af næste bruger), er realiteten dog, at den samlede gene for fodgængerne bliver reduceret."




Source

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting