aug 122012
 

Billethajer bruger et omfattende netværk, kontanter og risikable arbejdsforhold, for at kunne levere attraktive billetter til de personer, der ikke selv var så heldige at vinde i lodtrækningen om billetter til fx finalen i 100 m. Alle er faktorer, der er med til at fordyre billetterne, så (stærkt) interesserede tilskuere i sidste ende kan ende med at skulle betale flere tusinde kroner for at se finalen – uden at det kommer arrangørerne til gode. Og siden medier og arrangører opfatter billethajer som et stort problem, så er der noget der tyder på, at det nuværende system – hvor man skal stå i kø eller deltage i lodtrækninger for at få billetter – ikke til fulde opfylder arrangørernes målsætninger.

Spørgsmålet er, om man kunne gøre det lidt bedre? Så de(n) samme (type) mennesker ender med at få billetterne, men pengene havner i arrangørernes lommer i stedet for i billethajernes? En meget simpel løsning [1]Jeg er sikker på, at man kunne lave mange andre og bedre løsninger, hvis man analyserede data fra tidligere erfaringer og tænkte grundigt over det. Men dette er trods alt blot et blogindlæg. kunne være at inddele billetterne i én ekstra kategori målrettet dem, der simpelt hen bare vil se den 100 m finale. Man kunne fx sælge 90% af billetterne som i dag, hvor lodtrækning og kø fordeler billetterne, og reservere de sidste 10% til dem, der ikke var heldige i lodtrækningen. Prisen på de sidste 10% skulle så ligne billethajernes priser og leve op til forskellige principper for strategisk prissætning. Prisen kunne evt. fastsættes, efter man har set interessen i forbindelse med lodtrækningen. Måske kunne man endda – ved lav efterspørgsel – sætte prisen lavere på de sidste 10%, for at få fyldt stadion lidt op? Der vil sikkert være nogen, der vil føle, at det er uretfærdigt, at de har betalt 2.000 kroner, når andre kun har betalt 500. Men så kunne man jo tilbyde et eller andet ekstra med de dyre billetter (fx gratis sodavand), som tager det værste af skuffelsen og den følte uretfærdighed. Mulighederne er mange. Og mange muligheder er bedre end dagens system, hvor en potentiel gevinst for arrangørerne går op i omkostninger for billethajerne…

References

1 Jeg er sikker på, at man kunne lave mange andre og bedre løsninger, hvis man analyserede data fra tidligere erfaringer og tænkte grundigt over det. Men dette er trods alt blot et blogindlæg.
 Posted by at 9:57

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting