jul 252011
 

Nedenstående indlæg skrev jeg for over et år siden. Af uransagelige årsager (dvs. jeg glemte det) fik jeg det aldrig publiceret. Men her er det i en lettere omskrevet version, da flere af tingene stadig gælder (så vidt jeg har set, er der også meget få/ingen passagerer med 11A, som er den nye version af CityCirkel)
***************
1. marts 2009 åbnede busruten City Cirkel i København. Busruten skulle medvirke til at gøre trafikken i København mere klimavenlig, og den var desuden en del af Københavns Kommunes ”Showroom” i forbindelse med COP 15. Således skrev Københavns Kommune på sin hjemmeside under punktet ”Klimavenlig bytrafik”: Under Klimatopmødet i 2009 vil vi bruge busserne til at vise, at København går foran med de nyeste klimavenlige teknologier.

Mange mener meget om elkøretøjer, og der er relativ bred enighed om, at elbusser udleder mindre CO2 pr. køretøjskm end busser, der kører på diesel. Men det er en misforståelse, at elbusser i sig selv er klimavenlige. Flere elbusser fører alt andet lige til flere CO2-emissioner.[1] Det er kun hvis man overflytter (tilpas mange) folk fra mere forurenende køretøjer, at der kan være en gevinst. Og det er lige præcis her, at City Cirkel havde problemer.

Problemet med City Cirkel

Ens første tanke er, at en bus der kører i Indre By primært vil servicere folk, der ellers ville gå, cykle eller tage andre busser/metro, da der nok ikke er mange, der vælger bilen som alternativ til City Cirkel-ruten/11A-ruten. I så fald vil der ikke være nogen klimagevinst – snarere tvært imod, da elbusser forurener mere end cykler og gang.

Ens første tanke er imidlertid sjældent 100% rigtig – heller ikke i dette tilfælde. På baggrund af de efterhånden mange (som i 20-30 stk.) observationer jeg gjorde/har gjort, tyder det på, at stort set ingen er overflyttet til City Cirkel. Få gange så jeg 1-2 personer i bussen (udover chaufføren naturligvis), men meget ofte var bussen helt uden passagerer, som nedenstående billede også viser (beklager kvaliteten af billederne, men mobilkameraer I ved…). Er man skeptisk overfor de uskarpe billeder (hvilket vil være forståeligt), kan man evt. se denne udmærkede video[2]. Ganske vist er bussen fyldt i starten, men man skal ikke langt ind i filmen, før man ser den ene tomme bus efter den anden.

Så problemet var altså ikke blot, at City Cirkel ikke havde nogen positiv klimaeffekt. Det var endnu værre. Der var ingen, der brugte ruten. Ingen der kunne se lidt gavn i at bruge den. Man brugte penge, energi og chaufførens kostbare tid på at køre en tom bus rundt i København til ingen verdens nytte.

En mulig løsning

Alle der har prøvet at køre med 5A fra Nørreport og op ad Nørrebrogade ved, at busserne meget ofte er fyldte. Af og til så fyldte, at den ikke kan medtage alle passagererne ved et stoppested. Hvis man ønsker en elbus i København, så sæt den ind der, hvor der er brug for den. Rute 5A kunne være en mulighed…

Mere om City Cirkel

Se mere her. Bemærk at et af de nævnte fakta om elbussen er, at den mindsker trafikbelastningen i Middelalderbyen, hvilket nok ikke er helt korrekt… Der kom en bus og forsvandt 2 fodgængere – det giver vist ikke mindre trafik…


  1. Når der ikke tages højde for EU’s kvotemarked – ellers er effekten nul. [Tilbage]
  2. Videoen har også et kort over CityCirkels rute. [Tilbage]
 Posted by at 12:56

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscribe without commenting