jul 312008
 

Politiken.dk skriver i dag, at “modelkørsler” 1)Jeg har på fornemmelsen, at de omtalte “modelkørsler” ca. dækker over, at man har sagt 12,2 mio./dræbt * 100. De 12,2 mio. kr./dræbt kan du finde i Transportøkonomiske Enhedspriser under fanen “Eksterne omk – enhedspriser”. fra DTU har vist, at 100 dræbte i trafikken koster ca. 1 mia. kroner for samfundet.

Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerhed er der flere løsninger på problemet. En af dem er automatisk fartkontrol på vejene og en udbygning af klippekortsordningen – sikkert med henblik på at få sænket farten på vejene. Problemet er, at det også koster rigtig, rigtig mange “penge” samfundsøkonomisk at reducere farten på vejene.

Hvis man f.eks. har en landevej på 80 km, hvor man i dag reelt kører 90 km/t, men pga. omfattende fartkontrol får nedsat farten til 80 km/t, så vil hver bilist, der kører på strækningen, nu skulle bruge 60 minutter i stedet for de 53,3 minutter, han kunne nøjes med tidligere.

Hvis der kører 10.000 biler om dagen i gennemsnit 2)Til sammenligning kører der ca. 7.000 dagligt på hovedvejen ved Brovst, svarer det til et øget tidsforbrug på 1.111 timer om dagen eller ca. 406.000 timer om året. Med en gennemsnitlig tidsværdi på 255,- pr. bil 3)Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser, bliver det ca 90 mio. kroner om året i tabt tid for bilisterne.

Der skal altså ca. spares 7,5 liv om året på strækningen, før det giver en samfundsøkonomisk gevinst, og det er nok næppe realistisk (Der er naturligvis også andre effekter, så som sparede uheld uden nogen dræbte). Ergo skal man ikke forsøge at sætte farten ned på den konkrete landevej.

Konklusioner og betragtninger:

  1. Jeg tror personligt, at værdien af et liv er for lav i de samfundsøkonomiske analyser. 12 mio. kroner er ret lidt, når man tænker på den smerte det forvolder. Men who knows – der er jo nogen der har undersøgt det, og de har tænkt mere over det, end jeg har…
  2. Hvis vi tror på enhedsværdierne, så er det sandsynligvis ikke på farten, at vi skal slå til for at redde liv.
  3. Hvis Rådet for Større Færdselssikkerhed vil bruge samfundsøkonomiske resultater som argumenter for at reducere antallet af uheld, så bør de også overveje samfundsøkonomien i deres egne foreslag.
  4. Overordnet konklusion: Lad være med at konkludere noget ud fra dette indlæg. Bare tænk over det…

Bare fordi problemet er dyrt, behøver det ikke nødvendigvis at betyde, at løsningen på problemet er billigere… Har man hørt den før?

References   [ + ]

1. Jeg har på fornemmelsen, at de omtalte “modelkørsler” ca. dækker over, at man har sagt 12,2 mio./dræbt * 100. De 12,2 mio. kr./dræbt kan du finde i Transportøkonomiske Enhedspriser under fanen “Eksterne omk – enhedspriser”.
2. Til sammenligning kører der ca. 7.000 dagligt på hovedvejen ved Brovst
3. Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser
 Posted by at 16:45

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting