feb 022008
 

René har været sÃ¥ venlig at gøre mig opmærksom pÃ¥ Kommunikationsforum, hvor T. B. Munk har lagt nogle “Vi hader SUV’ere” bannere. Budskabet synes at være klart og enkelt – hvis vi fÃ¥r færre kæmpebiler, sÃ¥ bliver miljøet meget bedre. Og dermed bliver vi alle meget gladere. Basta!

Jeg er ikke helt sikker pÃ¥, at det er sÃ¥ enkelt. Danmark har nogle af verdens højeste bilskatter. Det betyder, at hver gang en forstadsfamilie køber en Hummer (PÃ¥ hvide plader…) sÃ¥ ryger der en satans hulens masse penge i statskassen. Penge der kan bruges pÃ¥ ældrepleje, skoler, vuggestuer m.m. De kunne faktisk ogsÃ¥ bruges til at købe en masse CO2-kvoter og kaste dem væk.

Derudover bruger SUV’ere en helvedes masse benzin (hvilket bannerne meget godt illustrere). Og det er nærmest godt! Prisen pÃ¥ en liter benzin i Danmark bestÃ¥r ca. af 3 kr. til raffinaderiet, 1 kr. til benzinselskabet, 0,224 kr. CO2-afgift, 3,879 kr. energiafgift og 2 kr. moms. (Kilde: www.oil-forum.dk)

En liter benzin udleder ca. 2,3 kg. CO2 (Kilde: http://timeforchange.org) , så man udleder 1 ton CO2 hver gang man forbrænder 435 liter benzin.

Ved salg af 435 liter benzin (og udledning af 1 ton CO2) tjener staten altså

  • 97 kroner i CO2-afgifter
  • 1.687 kroner i energiafgifter
  • 881 kroner i moms

I alt 2.665 kroner!

Et ton CO2 på EUs kvotemarkede (ETS) kostede fredag ca. 19 EUR (Kilde: www.pointcarbon.dk svarende til 141 kroner.

Staten kunne altsÃ¥ købe 2.665 kr / 141 kr/ton = 18,9 ton CO2-kvoter, skrotte dem og dermed redde miljøet for 17,9 ton CO2 for hver ton CO2 der udledes i trafikken. (Beregningen viser i øvrigt ogsÃ¥, at CO2 afgiften er lidt for lav i forhold til prisen pÃ¥ ETS – men det er en anden historie)

Nu er jeg udemærket klar over, at det ikke er det, der sker. Staten køber ikke CO2 kvoter. Pengene kan jo bruges til så meget godt, og i Danmark er der pt. masser af pres for at øge velfærden. Men det må jo skyldes, at vi (dvs. flertallet) synes velfærd er bedre end mindre CO2, og det er der i princippet ikke noget i vejen for.

Hvis vi skal være efter SUV’ere, sÃ¥ mÃ¥ det være pÃ¥ baggrund af trafiksikkerheden. Godtnok er risikoen for at komme til skade sandsynligvis meget lav, nÃ¥r man køre en Hummer. Desværre gælder det ikke modparten i trafikuheldet…

 Posted by at 18:22

  6 Responses to “SUVs rock!”

  1. Ja, SUV ROCKS!!!

    Det kan da kun være fordi man er en underbemidlet socialist med en stor byld i røven (sorry kan ikke strege mine ord ud 😉 at man argumenter imode SUV’ere og deres brændstofsforbrug!

    Ja, der findes SUV’ere der forbrænder brændstof sÃ¥ selv Anna Mærks ville blive jaloux, men en stor del af dem er faktisk økonomiske!
    Der findes flere SUV’ere der kører en del over de 10/L.

    Overfor dette har vi i stedet alle de ældre biler samt især sportsvogne!

    Hvorfor ingen har kløe i det brune øje over sportsvgne har jeg endnu ikke forstået?

    Og hold så op med at snak om det miljø!

    /M!

  2. Hvilken fremragende idé, at vi opkøber CO2-kvoter af et eller andet u-land, sÃ¥ borgerne pÃ¥ Frederiksberg fortsat kan fÃ¥ mulighed for, at trille rundt i deres SUV’ere. SÃ¥ slipper vi ogsÃ¥ for, at u-landene kommer for langt med deres industrialiseringsproces og dermed skulle blive konkurrence-dygtige – det er ren win-win.

    NÃ¥r det er sagt, er mit hovedproblem med SUV’ere ikke selve bilen, men mentaliteten hos dem der kører dem – deres gennemgÃ¥ende kørestil bærer præg af, at de har set for mange munstertruck-shows, og derfor føler, at de ikke behøver at tage hensyn til andre trafikkanter, fordi de bare kan køre henover dem!

    Dø SUV

  3. @Jan: Nu er U-landene ikke med i Kyoto, sÃ¥ det er desværre ikke en mulighed. Men hvis hvert menneske pÃ¥ Jorden havde X CO2-kvoter, sÃ¥ er jeg sikker pÃ¥, at U-landene ville være henrykte for at sælge kvoter til os. Vi har brug for dem – de har brug for kapital. En win-win som du skriver (selvom jeg ikke er sikker pÃ¥, du selv tror pÃ¥ det…).

    @Martin: Om brændstof bliver brugt i en alm. bil, en SUV eller en sportsvogn er lige fedt for miljøet. Det skader uanset hvad, sÃ¥ derfor bør der ikke være forskel pÃ¥ hvad det koster “pr. forurening” at køre i bil (med mindre man begynder at blande indkomstudligning ind i debatten…)

  4. @Jonas: Jeg er helt med på at miljøet ikke bekymrer sig om hvor forureningen kommer!

    Mit argument gik ogsÃ¥ mere pÃ¥ at jeg syntes hetzen mod SUV’ere og deres brændstofsforbrug ofte er ubegrundet.

    Hvorfor hetzes der ikke mod sportsvogne (det kunne der nu også, for det er samme Jante-tankegang der ligger bag)?
    Hvorfor hetzes der ikke mod den enlige mor i en diezelbil fra midt 80’erne?

    Sidstnævnte bil, der vel og mærke ikke har partikelfilter, er ultimativt den største forurener.

    Og det er her jeg mener at holdningen ofte tager en form af jalouxi, i stedet for, som du skriver – betaling pr. forurenet enhed.

  5. Mente du “Jan”-te gane :o)

    Vi to er vist enige.

  6. […] Faktisk er det sten sikkert, at besparelserne ved elsparepærerne fører til et øget CO2-udslip, nÃ¥r jeg bruger pengene pÃ¥ noget andet (læs mere her). Og pga. de høje afgifter pÃ¥ benzin, gælder det sikkert ogsÃ¥ for bilturen (læs mere her)… […]

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting