sep 062007
 

DSB vil gøre noget godt for miljøet og deres image, så i fremtiden skal deres strøm komme fra vindmøller og vandkraft, så de ikke bidrager til den globale opvarmning.

Jeg skal ikke kunne sige om initiativet hjælper på DSB image i bredere kredse, men det hjælper i hvert fald ikke på miljøet. Produktion af el er underlagt kvotehandelen under Kyotoaftalen, så hver gang DSB køber grøn (og dermed kvotefri) strøm, bliver der en ekstra kvote i overskud som andre kan (og vil) bruge. Den samlede udledning begrænses derfor ikke, idet den er bestemt af antallet af kvoter og ikke DSB’s initiativer.

Hvis de vil gøre noget godt for miljøet (og det skal have noget med grønne tog at gøre), så er de nødt til at satse på at nedbringe udledningen fra de dieseldrevne tog! Alternativt kan de købe kvoter og smide dem væk, men så er pengene nok bedre givet ud til gratis malarianet i Afrika…

 Posted by at 22:13

  2 Responses to “Tåbeligt DSB”

  1. Du har selvfølgelig ret i, at det ikke betyder noget her og nu. Men reduktionsaftaler skal jo genforhandles med jævne mellemrum og mon ikke at tiltag som dem her gør det nemmere at argumentere for en mindre samlet udledning.

  2. Sten sikkert! Nogle politikere har jo allerede været ud og sige at systemet ikke virker, fordi det er alt for billigt at forurene. Selvom de tager fejl (at det er billigt at forurene, viser jo lige præcis, at systemet virker), så har de fat i noget af det rigtige – vi kan sænke udledning af forurening billigt!

    Men men men! Ville det – fra samfundets synspunkt – ikke være smartere af DSB, hvis de købte strøm på markedet som alt andet strøm, så vi fik den helt rigtige pris på CO2-reduktioner?

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting