jan 272006
 

I går læste jeg en rapport fra Københavns Kommune, om kørselsafgifter i København. Rapporten ser på 3 forskellige måder at indrette kørselsafgifter på; Lille ring, Store ring og km-afgift. Den er meget let læst, og kan anbefales til dem, der er interesseret i lidt baggrundsviden om betalingsringe og roadpricing. En af de gode detaljer i rapporten er, at man får sat trængselsomkostningerne lidt i relief. Det koster ca. 400 kroner i timen, at have en lastbil kørende i byen. Dermed vil en bomafgift på 33 kroner kunne tjenes hjem, hvis lastbilen kommer 5 minutter hurtigere frem til målet ved indførelsen af afgiften! Et faktum der forklarer, hvorfor (visse) erhverv er fortalere for en elelr anden form for trængselsafgift. Og samtidig et faktum som betyder, at bompenge næppe er en god måde at reducere forureningen på, da netop dieseldrevne erhvervskøretøjer er en væsentlig kilde til luftforurening i byen.

Desuden estimerer rapporten omkostningerne ved at indføre de 3 forskellige systemer. Og desværre (men forudseeligt) er km-afgiften klart dyrere at installere end Store ring og Lille ring (henholdsvis 1.200 mio, 300 mio og 270 mio kroner), så alt efter hvad man vil opnå (og undgå), kan der argumenteres for alle tre systemer.

Næste projekt bliver at læse ATKA-undersøgelsen “Forsøg med kørselsafgifter i København”, hvor 500 testpersoner fik installeret GPS-udstyr i bilen, og herefter skulle betale varierende afgifter for at køre i København (altså en km-afgift). Det bliver spændende læsning!

 Posted by at 15:41

  One Response to “Mere trafik”

  1. Eventuelle skeptikere over for roadpricing vil finde trøst i at læse den stolte sammenslutning Dansk Vejforenings velovervejede holdning til roadpricing: “Spis brød til!” — læs deres indlæg på http://www.dv.dk/0504PM.htm.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Subscribe without commenting